مخزن استیل

 

مخازن استیل، به دلیل خواص منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا و ظاهر زیبا، در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. این مخازن از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند و به همین دلیل، برای نگهداری مواد شیمیایی، مواد غذایی، دارو و سایر مواد حساس به خوردگی، بسیار مناسب هستند.

انواع مخزن استیل براساس جداره

مخزن استیل تک جداره: مخزن استیل تک جداره به مخزنی گفته می شود که روی دیواره مخزن جداره ی دیگری چه برای گرمایش و چه برای سرمایش نصب نشده باشد. این نوع مخزن کاربرد هایی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را دارد و میتوان در تمامی صنایع از آن استفاده کرد. اما برای سیال هایی استفاده می شود که نیاز به گرمایش و سرمایش غیر مستقیم نداشته باشند.

مخزن استیل دو جداره: مخزن استیل دو جداره مخزنی است که روی بدنه اصلی مخزن یک جداره با فاصله ای حدود 5 سانتی متر تا 7 سانتی متر و با استفاده از دو یا چهار تسمه به بدنه متصل می‌شود. این جداره با استفاده از فضای خالی ای که بوجود میاورد این امکان را ایجاد می نماید که سیال گرم و یا سرد را درون آن سیرکوله نماییم تا سیال داخل مخزن اصلی گرم شود. مایع های گرم کننده مانند روغن داغ یا بخار.

مخزن استیل سه جداره یا پروسس تانک: این نوع مخزن کاملا با مخزن دو جداره همسان است اما تفاوتی در نوع جداره دوم وجود دارد و آن این است که از ورق شانه تخم مرغی استیل برای جداره دوم استفاده می‌شود. سپس روی این ورق را با استفاده از پشم سنگ و یا پشم شیشه می‌پوشانند که گرما یا سرمای جداره دوم هدر نرود. برای زیبا سازی روی پشم سنگ یا عایق حرارتی را با یک کاور آلومینیوم یا استیل 430 نیز نصب می‌شود تا ظاهر شکیلی داشته باشد.



دلایل استفاده از مخزن استیل

  • مقاومت در برابر خوردگی: وجود کروم در آلیاژ استیل، لایه محافظی روی سطح ایجاد می‌کند که از خوردگی و زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند.
  • استحکام بالا: استیل استحکام بسیار بالایی دارد و در برابر ضربه و فشار مقاوم است.
  • طول عمر بالا: به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا، مخازن استیل طول عمر بسیار بالایی دارند.
  • بهداشت و ایمنی: سطح صاف و غیر متخلخل استیل، تمیز کردن و ضدعفونی کردن مخازن را آسان کرده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • ظاهر زیبا: مخازن استیل ظاهری زیبا و مدرن دارند و به همین دلیل، در صنایع غذایی و دارویی که بهداشت و ظاهر محصول اهمیت زیادی دارد، کاربرد گسترده‌ای دارند.

کاربردهای مخازن استیل

مخازن استیل در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، نفت و گاز و ... کاربرد دارند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای مخازن استیل عبارتند از:

صنایع غذایی: برای نگهداری شیر، آب میوه، روغن و سایر مواد غذایی

صنایع دارویی: برای نگهداری مواد اولیه و محصولات دارویی

صنایع شیمیایی: برای نگهداری اسیدها، بازها و سایر مواد شیمیایی

صنعت نفت و گاز: برای نگهداری مواد نفتی و گازی

صنایع آب و فاضلاب: برای نگهداری آب و مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب و فاضلاب

نکات مهم در انتخاب مخزن استیل

  • جنس استیل: جنس استیل باید متناسب با نوع ماده‌ای که قرار است در مخزن نگهداری شود، انتخاب شود.
  • ابعاد مخزن: ابعاد مخزن باید متناسب با حجم ماده‌ای که قرار است در آن نگهداری شود، انتخاب شود.
  • فشار کاری: فشار کاری مخزن باید متناسب با فشار سیالی که در آن نگهداری می‌شود، انتخاب شود.
  • دمای کاری: دمای کاری مخزن باید متناسب با دمای سیالی که در آن نگهداری می‌شود، انتخاب شود.

مزایای مخزن استیل

طول عمر

تانکر استیل در برابر اثرات خوردگی و سایر عناصر طبیعی مانند گرما بسیار مقاوم هستند. در واقع، مخازن استیل آنقدر در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است که حتی برای محافظت از فلز پایه نیازی به پوشش‌های داخلی و خارجی نیست. مخزن‌های استیل ضد زنگ همچنین در تمام محدوده‌های دما انعطاف‌پذیر می‌ماند، در برابر آتش مقاوم است و تحت تأثیر نور UV قرار نمی‌گیرد.

دوام

برخلاف تانکر بتنی که مستعد ترک خوردگی و نشتی هستند، مخازن استیل بدون نشتی هستند. این مهم است، زیرا نه تنها یک ترک می‌تواند یکپارچگی ساختار مخزن را به خطر بیندازد و یک تعمیر طولانی و گران قیمت را به همراه داشته باشد، بلکه اگر ترک درمان نشود، رطوبت جمع می‌شود، باکتری‌ها ایجاد می‌شوند و بهداشت انبار شما را به خطر می اندازد.

هزینه

با توجه به اینکه مخزن استیل دارای چرخه عمر طولانی تری هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارند.

بهداشتی و سازگار با محیط زیست

همانطور که قبلا ذکر شد، تانکر استیل ضد زنگ در برابر خوردگی و نشتی مقاوم است و آن را به مخزن ذخیره آب ایده آل تبدیل می‌کند. در حالی که مخازن ذخیره سازی بتنی در صورت عدم پوشش صحیح می‌توانند کلسیم را وارد منابع آب کنند، مخازن استیل ضد زنگ آب را تمیز نگه می‌دارند. جای تعجب نیست که بیمارستان‌ها به این دلیل ملزم به استفاده از مخازن استیل ضد زنگ هستند. در نهایت، نه تنها استیل ضد زنگ 100٪ قابل بازیافت است، بلکه بیش از 50٪ استیل ضد زنگ جدید از ضایعات استیل ضد زنگ ذوب شده مجدد به دست می آید.

ارزش افزوده

ارزش افزوده در مخزن استیل نسبت به تانکر پلی اتیلن و تانکر فلزی به دلیل ارزش بالای استیل بسیار زیاد است.

Comments